Doskonały czas dla rzemieślniczych trunków
Konsumenci alkoholi coraz częściej poszukują nowych, wyrafinowanych smaków. Są skłonni zapłacić więcej, ale skosztować wódkę, gin czy nalewkę wyprodukowaną przez rzemieślników zamiast pić te, dostarczane przez koncerny. To idealny czas na prezentację oferty przez manufaktury alkoholi.
Rynek alkoholi mocnych (także w Polsce) jest w dużej mierze zagospodarowany przez duże koncerny. Sęk w tym, że – jak wynika z danych Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy – ilość napojów spirytusowych po jaką sięgnęli Polacy w pierwszym kwartale 2023 r. spadła o 15,5 proc. Coraz więcej osób w ogóle nie pije alkoholu lub w niewielkich ilościach pija lżejsze trunki. To jednak tylko jeden z trendów.
Coraz częściej cenimy smak
Drugi trend dotyczy rodzaju i jakości kupowanego alkoholu. Konsumenci wolą wypić mniejszą jego ilość, pić okazjonalnie, jednocześnie stawiając na dobry smak. Zwracają też uwagę na pochodzenie alkoholu i proces jego produkcji.
Opinie konsumentów z Niemiec, Włoch i Francji o mocnych alkoholach są jednoznaczne: ponad połowa uważa, że te wytwarzane w małych, rzemieślniczych destylarniach są smaczniejsze i generalnie ciekawsze do produkowanych masowo. Podobnego zdania jest niemal połowa polskich konsumentów.
Tak zwaną premiumizację w sektorze wyrobów spirytusowych widać wyraźnie. Nie ulega też wątpliwości, że w najbliższych latach największe wzrosty sprzedaży alkoholu będą dotyczyły właśnie marek lokalnych.
Czas rzemieślniczych alkoholi
W Polsce już rośnie sprzedaż kraftowych trunków. – Rosnącą popularnością cieszą się alkohole rzemieślnicze, kraftowe piwa, czy nawet polskie wino – mówi, cytowany przez portal bankier.pl, Remigiusz Zdrojkowski z firmy XBS PRO-LOG, wyspecjalizowanej w logistyce alkoholi. – Polacy chętnie podróżują, a jako pamiątki z wakacji często przywożą nie tylko magnesy na lodówkę, ale i regionalne wyroby gastronomiczne oraz lokalne napoje alkoholowe. Dotyczy to także podróży po Polsce – podkreśla.
Doskonałą okazją do promocji wysokojakościowych alkoholi rzemieślniczych – wódek, ginów, destylatów, okowit, miodów pitnych i nalewek będzie Salon Polskich Alkoholi Rzemieślniczych. Odbędzie się 21–23 marca 2024 r., w ramach poznańskich targów WINO.
Polskich win będzie można spróbować w historycznej Iglicy Międzynarodowych Targów Poznańskich, a mocniejszych alkoholi rzemieślniczych w klimatycznym pawilonie nr 10. Bilety są już dostępne.